måndag 16 juli 2012

Återbruk av gammalt porslin

Gammalt porslin får nytt liv av Ida Överby. Besökte Formex mässan i fjol och precis när jag trodde jag hade sett allt, så hittade jag Idas monter. Blev helt lycklig när jag såg hennes underbara kristallkronor och fantastiska fat av gammalt porslin.
Där stod jag, helt betagen av dessa underverk och kände att jag bara MÅSTE beställa.

Förra veckan kom mina lådor och nu hänger porslinskronorna i butiken och faten fint utplacerade.
Så vackra....



Hon har inspirerats av den klassiska kristallkronan. Porslinsskärvor hänger i stålringar i fyra olika etage. Ljuskronan har fyra stycken ljuskaffekoppar för stearinljuset och elektriskt ljus i form av en stor klar glödlampa fäst i vit porslinssockel med textilsladd. För att dölja kontakten mot taket så sitter det en upp och ner vänd porslinsskål med kontakt och upphängningskrok.


Det finns en mindre "enklare" ljuskrona med enbart levande ljus. Som består av sex ljuskoppar ( kaffekoppar) fästa vid en stålring, med hängandes porslinsskärvor. Helt ljuvliga!



Självklart är det fler än jag som faller pladask för Ida Överby Kristallkronor och fat. Hon finns snart i varje inredningstidning. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar